Faceți căutări pe acest blog

marți, 14 noiembrie 2017

Prima dragoste, ultima iubire


Pentru Maumau

Sunt un ființă de interior, în ciuda genelor și necesităților mele, de care nimănui nu-i mai pasă. Când habar n-aveam cu ce se mănâncă viața, m-au bucurat nespus căldura palmelor și gâtului Laurei și mângâierea bărbătească, aspră a lui Will. Laura mă iubea atât de mult încât grija ei maternă mi-a oferit locul dintre trupul ei și cel al lui Will pe timpul nopților de la începutul vieții mele în casa lor. E drept, căldura mă înnăbușea, dar atingerea pielii ei mătăsoase merita orice sacrificiu. Din nefericire, am crescut repede și după doar câteva luni, lunile raiului meu!, m-am trezit așezat pe pilotă, departe de contactul intim cu trupul cald al mamei mele. Printr-o destoinică dar deloc neplăcută contorsionare, încă reușeam să-mi așez capul pe pieptul ei, astfel încât să-i respir mireasma gurii, care spre dimineață căpăta un iz de fructe exotice amestecat cu lac de unghii. Cu toate că instinctul îmi spunea că ceva nu este în regulă, nu aveam cum să-i comunic mamei că este cazul să facă un control medical și un set de analize de sânge, încât am lăsat lucrurile așa și, încet, încet, m-am obișnuit, la fel cum oamenii mari se obișnuiesc într-atât cu răul încât ajunge să li se pară normal.

Mai țin minte că, multă vreme, mă scoteau amândoi la plimbare și toată lumea se oprea să mă admire. Urechile mele auzeau cele mai drăgălașe cuvinte și știu că părinții mei erau mândri de mine, la fel cum știu că proasta de Hillary, vecina de la numărul 666, mă ura pentru simplul motiv că eram mai frumos decât zbierătorul ei pui. Dar a sosit și ziua în care Will nu ne-a mai însoțit în plimbările noastre zilnice, nici dimineața, nici după-amiaza. Și cum niciun necaz nu vine singur, iată și ziua în care mi s-a deschis ușa casei, fiind invitat să merg singur la plimbare. Nu știu dacă a fost o alegere conștientă, dacă părinții mei, pur și simplu, aveau încredere în mine sau dacă se plictisiseră de mine. Nu am stat prea mult să meditez asupra acestui subiect pentru că rapid am descoperit gustul suprem al libertății și, mai ales, am aflat că nu sunt singurul aflat într-o astfel de situație, care nu însemna, nicidecum, lipsă de iubire. Pur și simplu mă făcusem mare și părinții mei îmi acordaseră libertatea necesară unei bune dezvoltări. Țin minte că în prima zi mama a stat în bucătărie, uitându-se după mine de după perdea. Îmi place să cred că mă privea pentru a mă proteja, că era gata oricând să mă apere dacă vreo nenorocire s-ar fi abătut asupra mea. Privirea mamei m-a însoțit cale de câteva zile, suficient cât amândoi să căpătăm încredere că nicio traumă nu este pe cale să survină. Apoi, nu am mai stat cu ochii pe geamul de la bucătărie deoarece păstram în memorie chipul mamei văzut prin apele limpezi ale sticlei și asta era suficient pentru liniștea mea. Unii specialiști îi spun internalizare a chipului matern. Nu știu dacă pe tata l-am internalizat sau nu.

Viața mea căpătase o nouă dimensiune, cea a străzii. Așa am făcut cunoștință cu Boomer, un lățos cu statură impozantă care părea stăpânul locului, dar repede m-am convins că Boomer miza pe aparențe. De fapt, comportamentul lui era o reacție la timiditate și, cum am aflat, agresivitatea se poate naște și din timiditate. Și tot așa am făcut cunoștință cu Angel, pe care maică-sa o striga o dată la trei minute alintând-o Angie, ceea ce încă de la început mi s-a părut de prost gust. Angel era foarte, foarte frumoasă, mirosea tot timpul a șampon cu levănțică – știu pentru că mama ținea levănțică în dulap, printre cearceafuri și în sertarul cu șosete și chiloți, oh, minusculii ei chiloți! -, era mereu proaspăt pieptănată și, în general, vădea o delicatețe aparte. Avea ochii rotunzi, mari, maron închis și lucioși. Angel a fost prima mea dragoste. Și tot așa am făcut cunoștință cu proastele obiceiuri ale oamenilor sau poate cu nesimțirea lor. În tot cazul, am aflat că oamenii nu sunt foarte diferiți între ei. Unii ne izgoneau de pe peticul de pământ din fața casei lor, alții aruncau de-a dreptul cu apă pe noi, unii își depozitau sacii cu gunoi pe aleea vecinilor crezând că nimeni nu îi vede și alte mizerii de genul ăsta, specifice traiului în comun, invidiei și răutății pur omenești. În tot cazul, am ajuns la concluzia că părinții mei sunt altfel decât majoritatea: bine educați, inteligenți și, mai ales, iubitori.

Oricât aș fide subiectiv (doar e vorba de mama), Laura este o femeie frumoasă. Nu în sensul clasic – dar ce mai e clasicul azi? -, dar are niște drăgălășenii ale ei care-i sporesc farmecul. Este de înălțime medie, are părul blond, un blond cenușiu cu reflexe argintii, prins într-un coc ciufulit iar smocul din creștet care nu încape în clama de os cu care și-l prinde îi face o mutriță adorabilă. Parc-ar fi o pupăză. Când citește, ține ochelarii într-un fel anume, astfel încât să nu fie nevoită să-i scoată atunci când e necesar să privească în altă parte. Pe sub bretonul care a cam crescut și pe deasupra ramelor dreptunghiulare, Gucci, își aruncă ochii ei verzi ca iarba, cu irizații aurii. Cu ochii ăștia l-a cucerit pe tata când erau în anul doi de facultate sau cel puțin asta am auzit odată, când ațipeam așezat între ei, pe canapeaua din living. Mama are un zvâc interior pe care tata îl pune pe seama temperamentului, dar mama crede că, mai degrabă, este semnul unei neliniști ce nu se lasă exprimată, ceva necunoscut care plutește în sufletul ei frumos și despre care nu știe mare lucru. De fapt, asta este cea mai mare nemulțumire a mamei, că nu se cunoaște destul de bine.

Laura este în acea perioadă a lunii când devine nervoasă din orice. Ea o numește sindromul lunar. Înțeleg că este vorba despre chimismul hormonilor. Ceva acolo se schimbă și mama devine irascibilă, nu suportă ca tata s-o atingă sau să-i spună ceva, că imediat începe cearta. Nu țin minte ca lucrurile să fi stat dintotdeauna așa, dar poate că eram eu prea imatur ca să rețin un astfel de amănunt. Azi știu că ceea ce se petrece cu ea este scăderea bruscă a progesteronului. Probabil că tata s-a cam săturat de scăderea progesteronului pentru că azi i-a spus că nu mai are rost să se amăgească (de parcă viața ar fi altceva decât o lungă amăgire) și că s-a hotărât să se mute (de parcă amăgirea se vindecă prin a-ți schimba domiciliul). Curios, dar mama nu a făcut nicio scenă. Lui tata nu-i pasă de suferința mea de vreme ce este capabil să mă părăsească. Asta numesc eu cruzime și lipsă de responsabilitate. Deocamdată, îi pasă de progesteronul lui Caroline, de care se desparte după-amiaza, la colțul străzii, atunci când vine acasă. Așa îmi explic eu atracția dintre oameni, o reacție hormonală pe care ei o confundă cu iubirea. Pe de-o parte, mă bucur, pentru că așa pot spera să-mi recapăt locul în patul conjugal din care-am fost alungat fără milă. Cu siguranță mama va avea nevoie de consolare și ce e mai consolator decât iubirea caldă și dezinteresată a sufletului pur pe care l-ai crescut?

A plâns puțin, după ce ușa s-a închis în urma lui Will. De când a plecat, îi spun mamei pe nume iar asta nu înseamnă că sunt lipsit de respect, înseamnă doar că ierarhia s-a schimbat și că, într-un fel, atâta cât pot, mă simt răspunzător pentru starea sufletească a Laurei, care în ultima vreme mănâncă prea multă ciocolată. Nu m-am înșelat, seara îmi permite din nou să mă strecor în patul ei iar ea mă ia în brațe iar eu am ocazia să simt din nou, ca în copilărie, mirosul trupului ei cald și levănțica din sertarul cu chiloți și șosete pufoase și moi de care aproape că uitasem. Camera vibrează de compătimirea mea silențioasă și cu siguranță Laura o simte, căci mă gratifică cu mângâieri blânde și drăgăstoase, chiar dacă mai oftează când și când, probabil cu gândul la Will, pe care întâmplător l-am văzut ieri îmbrăcat ca un puști de liceu. Era cu totul penibil, dar așa se întâmplă când o iei razna. Bărbații sunt niște animale instinctuale aflați la cheremul hormonilor feminini. Nimic nu-i mai înșelător decât speranța unei noi vieți, alături de o nouă femeie. Totul devine prea repede rutină și, când Will va constata asta, va încerca să se întoarcă la Laura. Dar eu voi fi aici, apărându-mi iubirea. În casa asta nu are ce căuta un om lipsit de demnitate și de morală. Dacă nu voi reuși să mă impun, nu-mi va rămâne decât să-mi iau viața în mâini și să-mi găsesc calea. Dar să nu anticipăm, deocamdată sunt acea prezență discretă, plină de înțelegere și de iubire, de a cărei existență depinde echilibrul emoțional al Laurei. O scot din casă de două ori pe zi, o duc la plimbare pe străzile pe care deocamdată le consideră reci și străine, o fac (sper) să mediteze la lucrurile cu adevărat importante și o reasigur, zi de zi, de fidelitatea mea exemplară, despre care știu că are atâta nevoie. Și ce altceva este fidelitatea dacă nu iubire? Ceea ce mă cam deranjează este că azi, față de ieri, dedică cititului și scrisului mult mai mult timp iar lucrul ăsta mă face să mă simt nefolositor, pus între paranteze, absent. Poate că sunt gelos? E nedemn de mine un asemenea gând, dar poate că e ceva adevăr în el.

Timp de vreo lună, atâta cât a durat doliul Laurei, am fost de-a dreptul fericit. Nu tristețea ei mă făcea fericit, nu lipsa lui Will, ci capacitatea ei de-a iubi. Își lipea capul de al meu și-i simțeam sângele gonindu-i prin carotidă, simțeam cum devine una cu mine în îmbrățișarile acelea care mă proiectau într-un rai pe care datorită ei l-am descoperit. Îmi plăcea să stau lângă ea, pe canapea, când își bea cafeaua și ascultam împreună știrile la radio, așa încât am ajuns să conștientizez cu adevărat pe ce lume trăiesc. Așa am aflat despre pericolul pe care-l reprezintă omul pentru planetă, datorită nesăbuinței cu care transformă oxigenul în dioxid de carbon, așa am aflat despre Brexit, ceea ce mi s-a părut o mare tâmpenie în raport cu costurile pe care le presupune (dar cine spune că masele sunt inteligente?), așa am aflat despre cele mai prestigioase premii literare și despre lista scurtă a nominalizaților la Man Booker Prize, despre tendința de expansiune a Chinei și despre pericolul reprezentat de Rusia rămasă comunistă, despre manipularea oamenilor de către presa progresistă și despre triumful lui Macron în alegeri, despre mizeria numită Planned Parenthood, nimic altceva decât o construcție abominabilă sub sloganurile căreia se ascund interesele unor adevărați psihotici, și tot așa am aflat că ceea ce ascult de-o viață se cheamă Mozart și Beethoven, Bach și Scriabin. Și dintr-o dată lumea mi s-a părut a fi ceva pe cât de minunat, pe atât de obscen, de unde am tras concluzia că obscenitatea nu de natură este dată, ci de existența lipsită de sens a oamenilor care, conform unei statististici americane realizată după nu știu ce criterii, sunt, în proporție de 90%, proști. Lucru cu care am fost total de acord (îl aveam pe Will ca exemplu, dar nu doar pe el) și care s-a constituit într-un adevărat insight. Într-un cuvânt, am înțeles strâmbătatea lumii.

Între deliciul provocat de meditațiile Laurei despre existență rostite, de la o vreme, cu voce tare și cel al meselor inopinante pe care le pregătea doar pentru noi doi se interpunea jovialitatea cu care primeam gesturile ei de iubire, calitate despre care credeam că reușește să-i transfere încrederea și liniștea de care are nevoie pentru a-și consolida echilibrul în această lume nebună, haotică și lipsită de sens. De la o vreme, mesele erau acompaniate cu câte-o sticlă de vin, întotdeauna Grand Cru-uri, căci Laura are clasă. Așa a făcut nasul meu cunoștință cu Château Lascombes Margaux, un vin taninic concentrat, un cupaj de Cabernet Sauvignon, Merlot și Petit Verdot, sau cu Châteaux Latour Le Pauillac, 45% Merlot și 55% Cabernet Sauvignon, foarte rasat și bogat și mai ales cu preferatul meu, Château Dubois-Challon Fleur Amandine, un vin alb, Sauvignon cu S millon și Muscadelle care merge de minune cu brânza de capră. După câte un pahar, Laura mea devenea euforică și jucăușă și începea să se poarte cu mine de parcă aș fi fost un puber, lucru care, desigur, îmi afecta vanitatea și, într-o oarecare măsură, stima de sine.

Raiul meu și-a închis brusc porțile într-o seară de octombrie, după ce făcusem o plimbare prin Brockwell Park. Îmi plac la nebunie pajiștile lui perfect tunse, spațiul acela imens care doar privindu-l îmi dă senzația că-l stăpânesc și, mai ales, ador faptul că Laura ocolește locurile de joacă pentru copii. Copiii au devenit prea gălăgioși pentru spiritul meu ajuns la vârsta nevoii de liniște. Era o zi perfectă de toamnă, cu un soare ruginiu care apunea fastuos în spatele unui pâlc de stejari, pe un cer vălătucit de nori pufoși ca șosetele moi ale Laurei. Am recunoscut imediat vasta cafenea de o infinită tristețe citadină[1], chiar dacă nu era vorba despre aceeași. Când citești literatură de calitate, așa cum îmi citea Laura cu voce tare, devii tu însuți autorul cărții pe care-o citești. Laura a băut un ceai, apoi ne-am îndreptat spre grădinile secrete unde am privit, în liniște, ultimele raze prelingându-se pe culorile tulburătoare ale florilor de toamnă cu miros amar. Țin minte că, la un moment dat, Laura a zis:
-          Nu are niciun sens să zăbovești întrecut. Viața e acum și aici și în ceea ce construiești pentru mâine.

Cuvintele ei m-au impresionat pentru că aveam convingerea că sunt legate de noi. Recunosc, mi-au dat lacrimile. Numai că, ajunși acasă, în locul desfrâului culinar pe care-l așteptam nerăbdător, am fost martorul transformării subite a Laurei într-o ființă pe care nu o cunoșteam. S-a încuiat în baie și a stat acolo timp îndelungat. Am simțit mirosul de șampon și de săruri de baie, un miros zăpăcitor de chimicale, am auzit-o fredonând o arie din Traviata, lucru care nu se mai întâmplase de o lungă bucată de timp, apoi a trecut la un gen pe care nu prea obișuiește să-l asculte, un rock zbuciumat care nu avea nicio legătură cu ceea ce știam eu despre ea. A ieșit din baie ca o zeiță romană, cu prosopul alb drapat în jurul corpului, cu un umăr gol, cu alt prosop făcut turban pe cap și într-o stare nespus de veselă, o veselie fără obiect care mi s-a părut de rău augur. Am încercat să mă liniștesc gândindu-mă că așa sunt femeile, schimbătoare ca vremea, dar era mult mai mult de atât. Laura nu se ferește de mine și niciodată nu a crezut necesar să închidă ușa dormitorului când se dezbracă, așa că o viață-ntreagă am avut parte de imaginea corpului ei frumos proporționat, care acum căpătase rotunjimi anume. Traiul gourmet și mai ales sticlele de Grand Cru se vădeau pe fundul ei devenit rotund, pe coapsele pline și mai ales pe sâni, care aproape că-și dublaseră volumul, lăsându-se sub propria greutate. A căutat îndelung în sertarul cu chiloți, de unde a extras, în cele din urmă, o spumă de dantelă roșie. Acela a fost semnul că ceva nu este în regulă. Abia atunci am simțit în aer un puternic miros de feromoni. Când a întins mâna după parfum, am știut că iubirea Laurei pentru mine se încheiase și că mă înlocuise în sufletul ei. Atunci am înțeles și sensul cuvintelor rostite pe bancă. „Acum și aici” și „viitorul” despre care vorbea nu la noi doi se referea. Lumea mea s-a prăbușit. Inima mi s-a frânt. M-am apropiat de ea dar nici nu m-a băgat în seamă. Atâta mi-a spus: „Să fii băiat cuminte-n seara asta, da?”

Brusc, mi-a devenit străină. „O patimă ce-n tine unelteşte/Îţi ruinează farmecul, lascivă”[2] mi-au țâșnit dintr-o memorie edificată pe vremea iubirii noastre, dar nici măcar apelul la Marele Will (cel mic se dusese la naiba, trădându-mă primul) nu mai avea nicio putere. În restriștea sufletească, literatura nu mai înseamnă nimic. Vulnerabilități străine ieșeau la iveală din trupul Laurei, care plutea în pași ușori de dans în fața ochilor mei. Fidelitatea mea nu mai însemna nimic, chițăiala ei veselă era ultima dovadă că raiul își trăsese obloanele și că viața urma să fie în altă parte. Un sentiment dens de irosire a pus stăpânire pe mine. M-am retras, așteptând cu sufletul destrămat, dar cu demintate de labrador, venirea rivalului care mă învinsese fără niciun fel de luptă. Hotărâsem: nu aveam să mă reped la el, cu toate că l-aș fi putut sfârteca, omorându-l, cu colții mei tineri, care erau capabili de o forță de 57kg/cm pătrat. Când sunt foarte nervos, știu că pot avea forța unui pitbull, dar am fost crescut și educat într-o casă pașnică și nici nu am de gând să-mi trădez originea. Originea mea aleasă, căci sunt primul născut din Magnavellys Ludovic și Winterford Somer Splendour of Sunrise, ceea ce înseamnă a șasea generație de pedigree. Singurul lucru care mă mai sperie este microcipul pe care nu am cum să mi-l scot singur. Nu aș vrea să mă găsească trădătoarea mea de mamă. Mă voi duce printre ai mei, fără speranța că aș mai putea găsi fericirea. A și uitat de mine, o văd cum zumzăie ca o albină la fagurul cu miere. Duhoarea bondarului o simt deja, se află la fix zece metri de ușă. Mirosul lui pestilențial va umple în curând casa, alungându-mă pentru totdeauna din rai. Am profitat când Laura i-a deschis, poftindu-l, sprințară și prețioasă, înauntru și m-am strecurat în imensitatea neagră a nopții, sub un cer plin de miliarde de stele pâlpâitoare.




[1] Ian McEwan, Prima dragoste, ultimele ritualuri. În așternuturi, ed. Polirom, traducere Dan Croitoru și Raluca trușcanu
[2] W. Shakespeare, Sonet 10, traducere de Radu Ștefănescu, ed. Cartier

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu