Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 13 decembrie 2017

Rămășițe


Dimineața, pe Cliff îl dureau șalele și încheieturile, dar doar câteva minute, până își recăpătau mobilitatea. Era suficient să se dea jos din pat, să-și miște umerii circular, să-și rotească gâtul și bazinul de câteva ori. Gâtul troznea la fiecare mișcare. Auzea sunetul acela de os pe os amplificat în cutia craniană. Un sunet deloc plăcut, având în vedere că venea din propriul corp. Primii pași însemnau câteva înțepături în talpă și în glezne, dar până la toaletă dispăreau. Încheieturile, cărora Clara le spunea articulații, corectându-l de câte ori rostea cuvântul, se lubrifiau, recăpătându-și mobilitatea deplină în timpul scurtului ritual al preparării cafelei. Una peste alta, toate astea nu reprezentau o problemă. Era sănătos, se simțea minunat, niciodată în cei șaizeci și cinci de ani de viață nu fusese bolnav și nu călcase într-un spital. Statul se bucurase din plin de sumele cu care Cliff contribuise la asigurările de sănătate. Clara era soția lui și poate că nu aș fi vrut să-mi amintesc povestea asta dacă nu aș fi primit ieri un telefon prin care Cliff îmi anunța moartea Clarei.

Le făcusem o vizită neanunțată într-o sâmbătă dimineața. Voiam să le fac o surpriză. Mă mutasem cu serviciul la Paris pentru jumătate de an și nu mai știam nimic nici de unul, nici de celălalt. În sfârșit, cele șase luni se încheiaseră, așa că în dimineața aceea am cumpărat un buchet de margarete pentru Clara, o pungă de cafea boabe de origine, o Guatemala Maragogype pentru Cliff și am pornit-o spre căsuța lor din sudul Londrei. Ca de obicei, poarta nu era încuiată. Bietul Tobby murise cu un an în urmă. Hotărâseră să nu-l înlocuiască, nu mai voiau câine. Nici pisică. Erau doar ei doi, cu cele douăsprezece tufe de trandafiri din care Clara făcea dulceață, șerbet și lichior. Păreau chintesența însăși a armoniei vârstei a treia. Am dat buzna în casă, dar n-am nimerit bine.

-          Gata, Cliff, de astă dată chiar s-a terminat. Sunt hotărâtă. Niciodată nu am fost mai hotărâtă ca acum. Gata!

Am deschis ușa bucătăriei. Clara arăta răvășită. Cliff avea o față de om vinovat. M-au îmbrățișat amândoi. Eram ca și fiica lor. Pentru Clara am picat la fix.

-          Diane, știi ce-a făcut nenorocitul?, a zis Clara, cu ochii injectați de furie Și de plâns. S-a îndrăgostit.
Cliff m-a șters cu privirea rușinat și a dat din umeri, de parcă ar fi zis asta e, n-am nici o vină.
-          Și știi care e culmea? Că l-a smintit una de doar 35 de ani. Ei, bine, asta nu pot suporta.
-          Iubito, dar..., a îndrăznit Cliff să zică.
-          Nicio iubito, niciun dar. Tu să taci, nu mai ai dreptul să vorbești, a zis Clara și a izbucnit în plâns. S-a așezat pe scaun și și-a sprijinit tâmplele între palme, suspinând zgomotos.

M-am simțit prost. Nimerisem într-o afacere care nu mă privea și era jenant să iau parte la ceva atât de intim, dar atât Clara cea care acum părea distrusă, cât și Cliff, cel care părea vinovat, nu erau deloc deranjați de inopinanta mea apariție. Nu știam ce să fac. Nu cunoșteam povestea și nici nu voiam s-o cunosc. Voiam să dispar mai repede din atmosfera aia grea, din tensiunea pe care-o puteai tăia cu cuțitul. O poveste de amor la 65 de ani este un fel de a nu muri. Un mod de a nu te lăsa doborât de gândul morții. O amăgire, evident, dar o amăgire care te salvează pentru încă un timp. Sau despre care crezi că te salvează. Și, până la urmă, ce este vârsta altceva decât un număr? Dar trebuie să ai 65 de ani și să fii îndrăgostit ca să ajungi la concluzia asta, trebuie să ai 65 de ani ca să intri în posesia acestei evidențe. Poate că te și simți vinovat să descoperi, în pragul bătrâneții, că poți iubi la fel ca la 20, ca la 30, să descoperi că afacerea cu amorul nu are legătură cu vârsta. Așa încât, oricât ar părea de ciudat, eram de partea lui Cliff. Cliff era un bărbat frumos, cu coama lui splendidă, leonină, grizonată, pieptănată spre spate, cu fața lui osoasă frumos tăiată, de parcă era o statuie vie (semăna perfect cu Paul Auster), cu ochii lui negri copleșiți de o pereche de sprâncene dese, subliniind o scrutătură intensă. Ar fi putut fi actor. Era înalt, bine făcut, fără urmă de rid, lucru pe care nu-l puteam înțelege. Într-un cuvânt, era un bărbat atrăgător. Clara, în schimb, de când ieșise la pensie, se neglijase. Era fericită stâtnd toată ziua în halat, ocupându-se de dulcețurile, lichiorurile și șerbeturile ei și de Paco, papagalul cu care stătea de vorbă toată ziua. Cliff ajunsese să fie, cumva, în plus în propria-i casă. Clara avea certitudinea că ceea ce trăiau se numește fericire și că bătrânețea va fi vârsta lor de aur, după 30 de ani în care joburile mai degrabă îi ținuseră separați decât îi aduseseră laolaltă. Amândoi așteptaseră pensionarea, însă din motive diferite. Clara ca să se odihnească și ca să-și vadă, în sfârșit, de ale ei, Cliff ca să înceapă să trăiască, nepresat de timp. Fusese o ilzuie, după cum îmi mărturisise într-o dimineață, la o cafea, la vreun an după petrecerea de pensionare. Clara tăia trandafirii din grădină, adunând într-un coș corolele tăiate, bogate în petale, al căror parfum ajungea până la noi, în timp ce o priveam, vorbind despre bătrânețe.

-          Credeam că atunci când voi beneficia cum vreau eu de timp, voi putea face ce doresc cu el. Constat, însă, că presiunea a crescut și că el este cel care face ce vrea cu mine. Așa că mă grăbesc, Diane, mă grăbesc să trăiesc. Dar ce știi tu ce spun, tu ești tânără, habar n-ai de toate astea, spusese, fluturând ușor din mână iar în tonul lui oarecum trist detectasem ascunsă o energie nouă, despre care încă nu știam nimic.

Se înșela. Înțelegeam ce spune, chiar dacă era o înțelegere mai degrabă rațională. Nici eu nu mai aveam 20 de ani, ca să nu pricep că bătrânețea este un animal care-ți ia în stăpânire trupul, pe nesimțite, și căruia nu i te poți împotrivi. Așa cum nu te poți împotrivi iubirii nici măcar atunci când știi că este absurdă, fără nici un fel de sens. Iubirea nu este, niciodată, inutilă. Te privești din afară și uneori își vine să-ți plângi de milă, și totuși nu poți ieși din locul unde se întâmplă propriile-ți emoții. Iar emoțiile acelea, intensitatea lor, tocmai asta-ți spun, că ești viu, că ești încă tânăr. Complet fals. Una cu alta nu au de-a face. Probabil îți ia ceva timp, ca bărbat, până pricepi că dacă încă ți se scoală, asta nu înseamnă deloc că încă ești tânăr. Dar e singurul argument pe care-l mai ai pentru a diminua un strop din răvășitorul sentiment că îmbătrânești.

Cliff făcea parte din acea categorie pentru care a cuceri era inversul lui a îmbătrâni. Împreună cu Clara își crescuse frumos copiii, le dăduse o educație bună, le făcuse un rost și le dăduse drumul în viață. Acum, eliberat de tot, venise timpul lui, era rândul lui să trăiască o libertate absconsă, căreia îi sosise, în sfârșit, clipa. Lipsea uneori de acasă câte trei zile, spunându-i Clarei că merge la pescuit. Și nu mințea prea tare. Știam despre unele din escapadele lui, cu toate că era un tip discret. Îmi dădeam seama după strălucirea ochilor, după tonusul plin de energie, după zâmbetul fără sens. Dar totul avea sens. Cliff trăia pe fast forward și-mi puteam da seama de asta fără ca el să spună un cuvânt. Numai Clara nu vedea nimic. Zicea că pensionarea-i priește prin tocmai faptul că e activ. O, ce activități adânci desfășura Cliff...

Numai că, de astă dată, Clara aflase. Și nu doar că aflase, ci mai ales nu voia să-l creadă când Cliff încerca să-i spună că nu este îndrăgostit. Și nu era. Nu despre asta era vorba, dar Clara nu voia să asculte. Discuția lor nu era altceva decât coliziunea a două structuri lexicale care își pierduseră complementaritatea. Se aflau pe paliere diferite ale comunicării și fiecare vorbea despre altceva, în timp ce amândoi credeau că vorbesc despre același lucru. Ceea ce se întâmpla sub ochii mei era un dialog al surzilor de care Cliff devenea conștient. Căsnicia este o bătălie ideologică în care câștigă cel care reușește să-și impună vocabularul. Doar limba învingătorului urmează să fie vorbită mai apoi. Din interiorul logos-ului său, Cliff se zbătea să-i atragă nevestei lui atenția că se află în eroare, că o ieșire din limitele strâmte ale căsniciei nu este echivalentul îndrăgostirii și, mai ales, al încheierii vieții. Dar își pierduse răbdarea. Simțeam că este pe punctul de a pune punct, pe măsură ce expresia i se relaxa. După detensionarea lentă survenită în timpul discursului interminabil al Clarei, maxilarul a început să i se încordeze. L-am auzit scrâșnind din dinți. M-a privit. Clara se tânguia, smulgându-și părul din cap, total impenetrabilă la ce se întâmplă în jurul ei. Scufundată într-o nefericire densă, clisoasă, impermeabilă, ne oferea un spectacol – Dumnezeu să mă ierte! – deplorabil. Clara nu mai era Clara, era o variantă a ei, probabil cea mai urâtă. O Clara bazală, despuiată de veșmintele intelectului ei cândva sclipitor, o Clara dincolo de autoconținerea cu care bunul simț o înzestrase, o Clara care acum vorbea nu doar într-un limbaj dezlănțuit, ci și într-o limbă a trecutului. A trecutului ei cu Cliff. Am văzut-o în ochii lui metalici.

Și-a trecut degetele prin splendida coamă argintie și a oftat. M-a privit nu din ringul unui scandal domestic, poate cel mai aprig de până acum, ci din afara relației cu Clara. În privirea  care se deplasa dinspre ea spre mine, cântărind alegerea potrivită, am văzut durata deciziei. Și, la capătul ei, decizia nerostită. El cu Clara erau la mii de mile distanță unul de celălalt. Nu se mai întâlneau nicăieri. Cu siguranță că lucrul ăsta dura de mult, eu eram doar martora sfârșitului lor. A ieșirii din iluzie. A sfărâmării destinului unei alegeri pe care amândoi o făcuseră în urmă cu 35 de ani. Mi-am amintit de Kepesh[1] vorbind despre gelozie ca despre o pronografie a distrugerii de sine. Două sunt căile care pot salva o femeie de 60 de ani de gelozie: indiferența sau înțelepciunea. În oricare altă situație este terminată. Nu te poți opune frumuseții proaspete a unei tinere. Tinerețea conține toate promisiunile, toate fantasmele, toate scenariile, toate misterele. Tinerețea are o forță de atracție căreia nu îi poți opune nimic. O altă iluzie, de altfel, căci tinerețea, în afara faptului că este frumoasă prin ea însăși, este doar imaginea nealterității, a naivității, a idealizării vieții.adică imaginea celui care și tu ai fost, cândva. Tinerețea este amețitoare prin suma posibilităților pe care le întruchipează. Niciodată posibilitățile acelea nu vor fi ale tale, ale celui ajuns la 65 de ani. A te minți încă o dată, asta este tinerețea pentru cel care, pregătindu-se să tragă obloanele în fața vieții, dă nas în nas cu ea. O anestezie de scurtă durată care anulează frica de moarte. Refuzul acceptării. Nimeni, niciodată nu se împacă, definitiv, cu gândul morții. Pentru că moartea nu poate fi gândită.

Îi susțineam privirea, transmițându-i că sunt de partea lui. Nu împotriva Clarei, ci, pur și simplu, de partea vieții. Și dacă pentru Cliff viața era sinonimă iubirii, atunci eram de partea iubirii. Cliff ieșise la pensie pregătindu-se pentru viață, Clara, pregătindu-se pentru moarte. Incompatibilitatea devenise evidentă. Și nerezolvabilă. Aveau planuri de viitor diferite. Pentru Cliff, planul eraa continuarea vieții. A unei alt fel de viață. Trecusem prin ceea ce urma să treacă Clara odată cu plecarea lui Cliff, asupra căreia nu aveam nici o îndoială, doar îi văzusem hotărârea în privirea lui metalică. Bifasem și eu calvarul sentimentului de destrămare, de sfârșit de viață și tocmai de aceea știam că, mai devreme sau mai târziu, Clara își va reveni. Nu, nu viața învinge întotdeauna, ci speranța. Și, poate, furia. Dorința de răzbunare. Clara făcea parte mai degrabă din categoria celor al căror scop poate deveni răzbunarea. Un alt fel de pornografie, în definitiv. Eu mă folosisem de Kitty atunci când Phillip mă părăsise. Nu aveam încotro, trebuia s-o cresc, să am grijă de ea. Altfel spus, mă folosisem de iubirea pentru Kitty. O iubire constrângătoare, la care nu poți renunța. Micuța noastră Kitty nu avea nici o vină că taică-su se îndrăgostise. Nu făcuse nimic altceva decât ceea ce făcuse și cu mine. Recunosc că întotdeauna am fost atrasă de bărbații în vârstă. Asta este problema mea. (Dar este asta o problemă?) Divorțase de Susan ca să se însoare cu mine iar pe mine mă lăsase ca să se însoare cu una, Sophie. Constanta lui era diferența de vârstă dintre femeile din viața sa: 10 ani. Astfel încât Sophie avea cu 30 de ani mai puțin decât idiotul de Phillip. Știam că se va găsi, într-o zi, o a patra, cu 40 de ani mai tânără, după care filmul se va rupe și Philip nu va mai avea încotro și va trebui să accepte că este prea bătrân ca s-o mai ia de la capăt. Sau, naiba știe! Cu testosteronul nu e bine să te pui.

Știam că pentru Clara va urma o perioadă de antidepresive și apoi, la cum o cunoșteam,urma să înceapă marea eră a răzbunării. Nu înțelepciunea va fi sursa ei de viață, ci răzbunarea. Nu aveam griji în privința ei, dar nici nu voiam să devin martora uneltirilor la care se va gândi. Îl avea pe Paco, avea casa, grădina de trandafiri, dulcețurile, șerbetul, lichiorurile ei, câte o colaborare, când și când, la revista al cărei redactor șef fusese în ultimii opt ani. Clara era salvată. Griji îmi făceam în privința lui Cliff. Avea ce pune-n loc? Îmi părea rău pentru Clara, dar știam că divorțul nu este capătul lumii. Ea abia urma s-o afle. I-am făcut semn lui Cliff că vreau să mă retrag și, în timp ce Clara se văita cu fruntea sprijinită-n mâini, Cliff mi-a șoptit că vine și el, să-l aștept la colțul străzii, ceea ce nu mi s-a părut ciudat. Am încercat, o clipă doar, să privesc viitorul care începuse deja. Nu știu de ce, dar nu mă puteam imagina venind la Clara pentru a o consola și pentru a asculta planurile ei de răzbunare, pe care urma să fiu nevoită să le încurajez. Asta aștepta de la mine. Prin perdeaua de la bucătărie am mai privit o dată grădina, tufele cu trandafiri, cumințenia lucrurilor pe care le cunoșteam atât de bine și am simțit că și o parte din viața mea se încheiase. Îi voi răspunde la telefoane, la mesaje, dar atât. Cu sentimentul că las în urmă ceva frumos la care nu se mai poate reveni, m-am retras.
După numai câteva minute l-am văzut pe Cliff apropiindu-se. Mergea de parcă plutea. Arăta ca un tânăr care se duce la o întâlnire de amor: imponderabil și senin, mânat de un sentiment de fericire înflăcărată. M-a luat pe după umeri.

-          Hai să sărbătorim eliberarea, a zis, și am luat-o pe Wandsworth Road.

Ne-am oprit la Brunswick House, în Vauxhall, un pallazo al decadenței unde nu fusesem niciodatăpentru căștiam că este foarte scump.există un fel anume în locurile luxoase știu să-ți semnalizeze că nu sunt de tine. Numai din alegerea locației și mi-am dat seama câtă importanță acorda Cliff evenimentului. O clădire în cel mai pur stil georgian, construită cu 300 de ani în urmă. Înăuntru, luxul pe pământ. Interiorul somptuos al unei case de milionar – un milionar școlit într-o altă epocă -, transformat în restaurant. Cliff nu părea să fie traversat de nici un regret. Am luat loc într-un colț mai intim.

-          Ziarele de dimineață, plimbările zilnice în parc, ca pensionarii, două concedii pe an, la mare și la munte, mereu în aceleași locuri, știrile de seară la tv, grădina, la asta se reduce totul. Zi de zi, aceleași lucruri, în aceeași ordine. Gata, s-a terminat, a zis Cliff și a comandat un whisky pentru el și o cafea neagră pentru mine, mângâindu-mi în treacăt mâna cu siguranța pe care ți-o dă luxul de a te simți liber.

Tăcerile mă stingheresc, de aceea încercam să umplu timpul cu nimicuri. Dar ceea ce mă încurca cel mai tare era faptul că, de-acum, prin proprie voință, Cliff era un bărbat liber, iar lucrul ăsta schimba cu totul și cu totul raporturile mele cu el. Niciodată nu poți ști cu certitudine cine ești. Acea ipostază la care nu te-ai gândit niciodată. Acel scenariu care nu ți-a traversat în veci mintea. De ce n-am fi și noi niște oameni ai timpului nostru, m-am întrebat? Prezența Clarei plutea în aer. A risipit-o cu vocea lui polimorfă, doldora de o masculinitate catifelată, al cărei vector era îndreptat spre mine. Era alt Cliff. Și acest Cliff era cu totul și cu totul nou. O simplă mișcare mentală, un scurt switch și ești altcineva. Și, din această perspectivă nouă, celălalt devine, la rândul lui, altcineva. Te decentrezi, te muți în alt loc al minții tale, unul din care lucrurile se văd altfel și gata, ai rezolvat o mulțime de vinovății. Și iată-mă imaginandu-mi cele mai obscene lucruri, total împotriva educației mele puritane, și iată-l pe Cliff devenind obiectul jocurilor mele mentale, și iată privirea lui fixându-mă o clipă, parcă înțelegând ce fac în mintea mea, și iată propriul lui switch, propria deplasare, lentă, iscoditoare, nesigură, și iată momentul de contact optim dintre mințile noastre. Și iată cum aud că mințile noastre fac click. Tatonarea. Recunoașterea. Certitudinea. Decizia. Clipe atât de rare la scara vieții. Îl aud cu tușește încurcat. Oftează. Își trece mâna prin păr. O șuviță rebelă îi cade atât de dulce pe frunte. Dulce dar viril. Își compune o atitudine relaxată care mă face să văd tensiunea care-i încordează maxilarul. A priceput mesajul și acum e emoționat, genul acela de emoție care mă face să-mi doresc să-i ofer un gest consolator. Îi mângâi mângâi dosul mâinii cu degetul mijlociu. Trasez o cărare pe palma lui. Prin linia vieții. Își dă la o parte părul din ochi. Ah, gestul ăla, ca al unui armăsar zvâcnind de forța sănătoasă a tinereții, care-și scutură coama...

În general, femeile au mintea îngustă și vor doar un singur lucru. Nu fac excepție. Ieșim din restaurant și-mi pune mâna pe umăr, strângându-mă ușor. O luăm spre parc. Aici, sub brațul lui ocrotitor, beneficiez de opulența senzației de siguranță. Nimeni nu m-ar putea convinge că nu sunt cea mai frumoasă femeie din lume. Sub norii grei care se lasă din ce în ce mai jos pe cerul neutru al Londrei, îi conduc pașii spre apartamentul meu, aflat la capătul de nord al parcului. O aruncătură de băț.

(Craig Tracy - body painting)




[1] David Kepesh – personaj din romanele lui Philip Roth

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu