Faceți căutări pe acest blog

duminică, 20 mai 2018

Infanta



Cu mersu-i șovăielnic, înfrigurat de ploaie
Marchizul de Leone pășește în odaie.
Oh, îl ador, deci nu-i cer pantofii să și-i șteargă,
Ah, cum pășește falnic și mantia-i cea largă
Se-nvolbură ca valul ce-aleargă către țărmuri.
În vene-mi bate-o tobă și-n inimă, alămuri.

Iatacu-mi îl așteaptă cu-atlazuri ape-ape
Pe pat, roze-n mătăsuri iubirea să ne-ncape
Pândesc de prin grădină efluvii efemere
Când soarele de cupru cu razele-n scădere
Mai scânteie o dată-n frunzișurile-aceste
Din care se-ntrupează, precum dintr-o poveste

Incandescentă, luna. Se tânguie în port
O liniște adâncă. E noapte. Ceasu-i copt.
Înfășurați în patimi, rostogolind tristeți
Până pe glezne suple urcate pe pereți
Ne-am tot iubit o noapte și pân’ la răsărit
Marchizul de Leone, pe sânu-mi adormit

Visat-a cu ochi limpezi la nemurirea vieții.
Azi, pulpele-mi rotunde le cântă alți: poeții.
Marchizul stă și scrie-n iatacul de la stradă
La transcendență-ncearcă, în taină, să acceadă
Nisipul din clepsidră rostogolește clipe.
A mai trecut o viață. Se scutură tulipe

Și pagini se adună sub pana lui. Eu torn
Shiraz în cupa-mi goală și singură de dor
Dau foaia mai departe citindu-l pe Leone
Și plouă peste roze în ritmuri monotone

*
Infanta toarnă-n cupe de-argint, încet, lichiorul
Din pantofiorul fraise lucește, alb, piciorul
Dar graba mi-e dușmancă, s-o iau mai despacito
E calea cea mai bună. Aici sunt incognito.
Un roz de perlă mată în decolteu coboară.
Din ochi îmi ies văpăi. Dorința mă omoară.

Răbdare, Don Leone, blând gândul îmi șoptește
Pe când dulcei Infante gurița-i ciripește
În ne-nțeleasa-i limbă din patria ei bască.
Dușmani îmi sunt aceia din stirpa ei domnească,
Dar pentru ea mauru-și va ține demn, în teacă,
Oțelul de Damasc, atât îi e de dragă!

Se-ngână zi cu noapte. Tăcerea-ncet sporește
Cutremurând vitralii. Dorința se-ntețește.
În faldurile-i ample brodate-n fir de aur
Pândește-o taină-adâncă. O văd ca pe-un balaur.
Ne sta-vor împotrivă obârșia și neamul
Dușman e tot ce mișcă, și râul, dar și ramul

Amorul mi-este lege, infanta mi-e regină
Mintea mi-a tulburat-o chiar de nu e virgină.
Precum Venetis, orbul, pe o tipsie largă
Voi cere să se-aducă, de cea ce-mi este dragă,
Tribut, atâtea inimi a celor ce-au văzut
Lumina orbitoare-a iubitei mele nud.

Parfum de micșunele răzbate din fereastră
Sau din fântân’-adâncă, din rochia ei albastră?
Par stoluri de cocoare mișcările ei lente.
Însângerează zarea mușcate insolente
Și se scufundă noaptea-ntre coapsele-i de foc.
Infanta între ele timid îmi face loc.

Mă-nghite-ncet pământul..., visez forsythia...
Venetis, pianistul, știa el ce știa!

*
Infanta sare gardul și-mi vine în odaie
Cu trupul ei de roze, cu trupul ei de ploaie
Și ploaia bate-n geamuri. În vază roza moare.
Mă va iubi Infanta? Mă va iubi ea, oare?
Se-ncumetă-asfințitul să zăbovească-o clipă
Pentru-a-i privi, lung, brațul. Iar brațu-i e aripă.

Îi dau lichior de mure. În ceașcă-i torn ibricul.
Cafeaua face spume. Prin noi trece nimicul.
Iar timpul stă și-așteaptă minunea să se-ntâmple,
-n ceasornic cresc rugine. Încărunțesc pe tâmple.

Infanta vrea bezele, dulcețuri, baclavale.
Imaginez și raiul, și iadul dumisale.
O-ncânt cu poezie, o-ncânt cu Fleurs du mal
Infanta scoate limba. De sub tiranic șal
Un umăr alb ca bulbul zambilei primăvara
Țâșnește egolatru. Și, iată, trece seara.

Iar când copila iese din rochia-i arogantă
Se tulbură oglinda. Măreață-mi ești, Infantă!
Măreață precum luna când strălucește-o clipă
Doar pentru-a-ți lumina brațul tău lung, aripă.
Măreață ca secunda ce-mparte totu-n două
Rupând viața de moarte. Infanta vrea să plouă!

Prin adâncimi de ceruri trec stoluri mari de grauri
Și róchia-i face valuri din care ies balauri.
Îi înfloresc în poale roz crini și toporași,
În venele-mi bătrâne curg râuri cu luntrași.
Mă pizmuiesc și luna, luceafărul cu stele.
În veci nu reuși-vor păcatele să-mi spele
Nici rugi, nici acatiste. În tine-mpodobită,
Infantă, tu sfidează și arta, Afrodită!

Din tine, că ești dulce și-amară ca otrava
S-a inspirat timidul, perversul Calatrava
Când a visat șerpeasca Bodegas Isios.
Nicicând un muritor ți-a fost mai credincios.

Ah, trupul ei de roze învolburează patul.
Infantă, ești frumoasă și neagră ca păcatul.
În tine este iadul, iar iadul e un cânt.
Renunț la-mpărăție! Renunț la Duhul Sfânt!

De-ar fi să mă îmbuce bucată cu bucată
Hienele, șacalii și omenirea toată,
De-ar fi, de-a ta pricină, în moarte lent să trec,
Oh, orice-ar fi, Infantă, din tine nu mai plec.

O floare carnivoră mai roșă ca cinabrul
Mă mistuie tăcută. Și cade candelabrul.

*

Cafeaua e-n ibricul pudrat cu coriandru,
Un boț de lumânare lucește-n palisandru
Iar patefonul tace și înfloresc rugine
-n pendula locuită de-un timp ce nu revine.
Zaharisesc moi fructe sub pârguite roze
Când pe Infantă-o-ncearcă molatice nevroze.

Întinde-o mână-ncet, parcă tot vrând a spune
Ceva ce-i rătăcește, prin minte, fără nume
În poala rochiei ample mai roză ca porfirul
Mi-aștern cu grijă capul și gându-și pierde firul

Infanta poruncește. Vrea fluturi Nymphalidae
Cu aripioare-albastre, de nu, se sinucide.
Mă fac că-s ocupat cu lichiorul de frăguțe
Vreo patru vrăbiuțe se ceartă în crenguțe

Când o sărut pe buze, Infanta-și pierde firea
Și pe boticu-i dulce îi văd nemulțumirea
În ochii ei albaștri trec lente submarine
Acum vrea o căpșună-n sirop de mandarine

În coama ei cea neagră stă agățată luna.
Infanta este goală. Dansează ca nebuna.
Mă soarbe tot de vlagă-ntre coapsele-i barbare.
Prin cerul alb și rece trec stele călătoare.

*

Infantă, pentru tine, voi merge în Egipt
Să îți aduc pe-o tavă brodată în argint
O peruzea uriașă, turcoaz ca ochii tăi
Ce-s mai adânci ca ceața ascunsă între văi,
Din Persia covoare-n mătase diafană
Îți voi trimite iute, ființa ta profană
Să își afunde mersul cu care-nnebunești
Plăpândul-mi suflet, bietul, și oastele turcești.
Voal, fildeș, șaluri, cercei, brățări vopsite
Ți-or veseli făptura și pulpele-arcuite
Le-oi unge cu balsamuri în nopți de chihlimbar
În care te iubi-voi ca un pervers barbar.

Misterul lumii-acestea, infantă, nu contează
Atâta timp cât sânu-ți dalb lângă-mi piept vibrează,
Doar tu ești nemurirea, iar aștrii sunt minciuna
Spre care mă vrăjește, din bolta naltă, luna.

Infantă, tu ești versul ce pana mea îl scrie
Când mintea îmi visează, frenetic, poezie
Iar ea îmi e mormântul ce-l sapi cu mâna-ți lungă
Când îmi dezmierzi grumazul de parc-ai spune-o rugă

Infantă, ești aievea sau doar imagerie?
Un biet ostaș te naște într-o tutungerie.

(tablou de Lars Elling - Infanta)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu