Faceți căutări pe acest blog

luni, 19 martie 2018

Maria nu există





Dacă Steven are dreptate, ceea ce oricum nu pot verifica, înseamnă că faptului că stau pe această bancă, din acest parc din Geneva, îi corespunde faptul că undeva, cel mai probabil chiar lângă mine, există un spațiu ca o dizlocare echivalentă mie însămi, care-mi anulează sau care mi-ar putea anula energia. De lucrul ăsta nu poți fi sigur niciodată. Mă rog, poate nu e tocmai bine explicat, așa că voi încerca altfel.

Era foarte de dimineață, la ora când Geneva încă nu își începuse plimbările prin parcuri. Aveam în spatele meu micul palazzo vopsit de astă dată într-un vernil stins, prăfuit, cu ramele ferestrelor albe, între noi grădina lui cu trandafiri, în față pajiștea crudă care coboară lin spre lac iar pe laterale pâlcurile de copaci înalți, printre care vreo trei cedri de peste 200 de ani, cu ramurile lor contorsionate în care veverițe negre și roșcate se aleargă neîncetat. Sunt teribile veverițele din Geneva: negre sau maron ca roșcovele, mici, nu ca cele din New York, care-s cât pisicile și vin să-ți ia aluna dintre degete. Veverițele din Geneva sunt agitate, nevrotice. Pe una o botezasem Foametea neagră iar pe alta Teroarea roșcovană. Invariabil, Foametea adună febril semințe de cedru pe care le scoate din conurile uriașe, în timp ce Teroarea o urmărește ca să i le fure. M-am așezat, ca de obicei, pe bancă, și în timp ce priveam turnurile catedralei Sf. Petru, reliefate pe coamele albe, irizate de soare, ale Alpilor, vedeam și luminițele pâlpâitoare ale avioanelor silențioase încolonate pentru aterizare, câte unul la fix trei minute. Destul de departe, dar nu foarte departe, se vedea lacul albastru ultramarin, nu turcoaz ca cel din Neuchâtel, cu toate că ambele sunt glaciare. Nu știu de unde-a venit. L-am văzut abia când mi-a cerut permisiunea să se așeze lângă mine. „Bien sûr, Monsieur!”, i-am spus și m-am tras puțin într-o parte.

Inevitabil, privirile ni s-au intersectat o clipă. Avea ochi mați, de piatră uscată și, exact în centru, două picături albe, lucioase, cu care mă privea. Purta părul pieptănat pe spate, ceea ce-i făcea fruntea și mai înaltă, ca o  fereastră deschisă și avea gropiță în bărbie. Două șanțuri nu prea adânci, de-a parte și de alta a nasului. Mi-a adresat un zâmbet blând. Mi s-a părut frumos ca un actor care fusese cândva îngrozitor de frumos. Vârsta lui a fost cea care m-a intimidat, cu toate că de-acum știam că asta-i o prostie. O pală de vânt i-a despărțit părul într-o cărare și lucrul ăsta a făcut să i se schimbe chipul. Mi se păruse că are părul grizonat. Acum, căpătase reflexe roșcate ca Teroarea. Sigur, toate astea s-au petrecut în câteva clipe, așa că era foarte posibil să mă fi înșelat. Nu avea chelie, așa cum au, îndeobște, bărbații de vârsta lui. Din contră, avea părul des și degete de pianist. „Ea este Maria”, a zis, și abia atunci am văzut o femeie subțire, strecurându-se ca o umbră spre ieșirea din parc, o femeie cu părul lung, negru și lucios, des și aspru. „Ahaaa...”, am zis, neștiind ce altceva ar fi trebuit să spun. Nu știu de ce, cu toate că nu-i văzusem fața, țin minte că am avut certitudinea că Maria este pistruiată. Avea siluetă de fostă balerină. Era înaltă și uscată și în mersul ei era ceva rigid. Dar nu înțelegeam ce legătură este între femeia care pleca și bărbatul necunoscut care stătea pe bancă, lângă mine și care avea în poală o carte.

„Aaa, Dostoievski”, am zis, dar cuvintele mai degrabă mi-au scăpat decât am intenționat să le rostesc. „Oh, da, numai că mi s-a cam șters din minte”, a zis, de unde am dedus că își adusese cartea ca s-o recitească în liniștea geneveză a parcului. „Atunci vă las să citiți”, țin minte c-am mai spus. A început să râdă. „Eu nu mai pot reciti, eu îmi pot doar reaminti”, și cuvintele lui m-au speriat de-a binelea. Abia atunci l-am privit cu atenție și, încet, așa cum se developează o fotografie scufundată în baia de acid, am înțeles. Bărbatul era orb iar Maria, femeia care se depărta spre intrarea în parc era cea care îl însoțise până la bancă. Ea era bastonul lui de orb. Îmi mai amintesc că mi s-a făcut rușine și de aceea mi-am cerut iertare că nu observasem așa o evidență. Dar de-acum îl puteam cerceta fără grijă. Cu toate că păstrasem senzația că purta cămașă albă, cravată și costum gri, de stofă, acum vedeam că purta o cămașă cadrilată, moale și călduroasă și un hanorac gri Levis, cu fermoar scurt, până pe piept. Blugi negri și pantofi sport, din piele. Dacă l-aș fi văzut mergând pe stradă, într-un loc oarecare, la Veneția, la Viena sau la Rio de Janeiro, nu l-aș fi remarcat, dar aici, stând orb lângă mine, pe bancă, mi-am dat seama că îl cunosc de undeva, dar nu știam nici de unde, nici cine este. Cu toate astea, oamenii îl cunoșteau. Un bărbat de vârsta lui, care trecea pe aleea din fața băncii, ăși soase pălăria și îl salută: „Respectele mele, stimate domn”, zise, se înclină și se depărtă. Necunoscutul de lângă mine și-a lăsat capul în jos, salutând, la rândul lui și, nu știu de ce, dintr-odată m-am simțit foarte mândră că eu sunt cea care stă pe bancă lângă el, ca și cum ar fi fost posesia mea, ca și cum ar fi fost o somitate iar eu, privilegiata lui parteneră. Recunosc că e plăcut să  simți așa ceva, chiar dacă știu că asta-i o tâmpenie.

„Vorbește-mi, dacă nu te superi, despre ceea ce vezi drept în față”, a zis și asta m-a făcut să am senzația că sunt pusă în fața unei mari încercări pe care eram bucuroasă să o trec. Nu știam cu ce să încep, cu planul apropiat? Cu cel mai îndepărtat? Cu soarele care acum strălucea puternic în alb-auriul norilor? Era ca un joc iar eu mă bucuram ca un copil de încercarea pe care-o aveam de trecut. Asemenea jocuri își pierd savoarea dacă nu le iei în serios. „O pânză bleu pe care plutesc fuioare de mohair alb. Piscurile sunt roz, ca trandafirii uscați, pe alocuri aurii, ca în tablourile kitsch. Zici că a ars ceva care acum se stinge. Poalele munților sunt gri-șoarece și albastru-cratiță. Verdele smaraldin al cupolei catedralei Sf. Petru undeva, mult în stânga. Un șir de clădiri mici, mici, multe și înghesuite, un brâu alb murdar. Apoi, o pată de calm intens, adânc. Lacul este albastru, luminos și plat. Ca o peruzea încastrată într-un malachit uriaș. Foametea neagră și Teroarea roșcată sunt pe undeva, pe-aici. Verdele din iarbă urcă spre noi și se opintește-n tufele de lavandă. Anul ăsta parcul e plin de lavandă, doar în grădina palatului sunt veșnicii trandafiri, la fel ca în rozariu. Deasupra noastră, cupola eterată a unei biserici al cărei tavan nu-l vom putea atingeniciodată, oricât ne-am înălța. Și Maria, pe care o văd apropiindu-se.” „Care Maria?”, a zis. „Maria, cea care v-a adus și care probabil vă însoțește mereu.”, am răspuns. „Nu există nicio Maria sau eu sunt cel care n-am văzut-o până acum.”  

Am întins mâinile și i le-am atins pe-ale lui, uluită de ceea ce spusese și parcă încercând să mă conving că el chiar există. Nu a tresărit. Ca și cum s-ar fi așteptat să-l ating. Ca și cum era firesc să-l ating. Am întors capul după Maria, pe care-o văzusem apropiindu-se. Intrase prin porțile dinspre stradă, de pe latura vestică, pe cele prin care și dispăruse. Dar nu era nicio Maria, avusese dreptate. L-am privit. Părul era, într-devăr, maron-roșcat ca Teroarea, des, aspru, cu o cărare neglijentă într-o parte. Avea ochi căprui ciocolatii, iar cele două picături albe, lucioase, erau la locul lor. Și-a tras mâinile de sub ale mele și mi le-a cuprins în căușul lor, ca și cum ar fi cuprins spațiul întreg. Ca și cum ar fi fost o pasăre cu aripi uriașe, pe care și le adună în jurul oului, singurului ei ou. Ca și cum ar fi îmbrățișat o absență. Am stat acolo, nemișcată, vreme de trei ore. Nu mai eram deloc sigură că era orb. Dar cred că nici nu mai era important. m-am gândit un timp la lumea din afară, apoi n-am mai avut alte gânduri, decât că trebuie să ajung la universitate.

(tablou de Krisztián Tejfel)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu