Pentru Freud
Necazul cu viața e că trebuie să trăiești. Vreau să
spun: necazul e că trebuie să-ți câștigi existența. Am cântărit bine dacă să
renunț la slujba mea bine plătită dar ucigătoare de timp, în favoarea celei de
paznic de noapte la Muzeul Freud. E un fel de-a spune muzeu, în realitate este
o casă memorială în Maresfield Gardens, Hampstead, o zonă unde prețul caselor
pleacă de pe la un milion de lire. Poate te gândești că, fiind o zonă selectă,
cei de pe-acolo sunt oameni de bună calitate. Ai putea avea dreptate, dar
depinde la ce te referi. Dacă te referi la oameni cu bani mulți, atunci nu
greșești. Pentru mine, însă, oamenii bogați nu sunt, neapărat, de bună
calitate. Mulți n-au niciun fel de educație. Unii sunt ostentativi și aroganți,
pe alții nici nu-i vezi, știi doar că există. Coboară ca niște umbre din limuzinele
lor selențioase, ca și când lumina soarelui nu trebuie să-i vadă. Se
baricadează în spatele draperiilor și a doua zi se suie, tot ca niște umbre, în
limuzinele lor silențioase pe care le vezi dispărând de parcă s-ar evapora ca
un abur în zare. Tocmai pentru că am obligația ca noaptea să stau treaz, ceea
ce este un lucru cu totul împotriva naturii umane, fără să vreau am devenit
deținătorul unei mulțimi de informații despre milionarii din zonă. De exemplu,
Hammersmith are o amantă din Insulele Capului Verde, o fostă acrobată de circ
pe care-o aduce aici de trei ori pe săptămână și căreia-i plătește un
apartament în partea cealaltă a Londrei. Clarisa o cheamă și a pus-o să se lase
de circ și să se ducă la școală. Eu sunt cel care-i face referatele fără de
care nu poate intra în examene. O mie cinci sute lire bucata, cinci pe semestru,
15 pagini de referat. Da, e foarte mult, dar și ei sunt milionari. Oi fi eu
paznic de noapte, dar prost nu sunt. Pe partea celalaltă a străzii, la trei
case distanță, locuiește Elionore Cruz, o lesbiană de 45 de ani cu afaceri în Thailanda,
în industria sexului. Înțelegi ce vreau să spun. Biata de ea, nu mă poate privi
decât ca pe-un amărât de paznic de noapte. Ceea ce, de altfel, chiar sunt. Când
și când, ca să-și spele păcatele, o apucă facerea de bine. Aceea este ziua în
care mă îmbracă din cap până-n picioare și-mi dă o masă într-un restaurant de
lux. Se întâmplă cam o dată la două luni, cu toate că, după părerea mea,
păcatele ei sunt mult mai consistente decât suma pe care o cheltuiește cu mine,
adică vreo trei mii de lire. Acum înțelegi de ce port asemenea haine. Chiar
lângă casa ei se înalță reședința de vară a Isabellei Piemonte, o sexagenară
rafinată care vine să se reculeagă aici, la mine-n muzeu și căreia-i descui
ușile pentru o mie de lire. Vine cam de două ori pe lună, se suie pe celebrul
divan ca și cum ar analiza-o Freud, stă acolo preț de 45 de minute și vorbește continuu.
Uneori îmi notez ce spune. Nu spun ce, pentru că am onoare. De altfel, așa ar
fi procedat și Freud dacă n-ar fi fost un deschizător de drumuri. Lui Teophile
M. Teophile, cel cu vinurile, îi iau doar 500 de lire. Și el e dintre cei care
au o obsesie pentru Freud. El nu pe divan se așează, ci chiar pe scaunul
maestrului. Chiar m-am gândit într-o zi că poate ar fi bine să-i fac cunoștință
Isabellei cu Teophile. Ăsta vine săptămânal. Și mai am un client nocturn, un
armator grec căruia nu-i voi spune numele. Omul e fetișist și se masturbează o
dată pe săptămână în fața statuetelor lui Freud, tot pentru o mie de lire. I-am
spus încă de prima oară: domnule, te rog frumos să-ți cureți singur sperma, eu
nu sunt aici ca femeie de serviciu, eu sunt aici ca să păzesc și să întrețin
renumele regelui inconștientului personal. Omul s-a executat, apoi, nu am mai
avut probleme cu el. Înțelegi, așadar, că strâng o sumă frumușică, bașca
salariul, din care trăiesc ca boierul și care-mi permite tot timpul din lume,
pe care-l dedic motivului pentru care am acceptat să fiu paznic de noapte:
vreau să devin scriitor.
Nu știu cum devii scriitor, dar încerc să găsesc
calea. Calea mea. Nu cred că lucrul ăsta se învață la facultate, nu cred deloc
în chestia asta. Mai degrabă cred că cea mai bună cale este cititul. Dar nu cititul
de plăcere, ci cel profesionist. Acum mă chinui cu Dickens. Mi se pare de bun
simț să mă ocup de un clasic, cu toate că abia aștept să-l dau gata ca să mă
delectez cu McEwan. Să-ți spun un secret: dintre toți cei de azi, el îmi place
cel mai tare. Da, știu, uneori e plat, e banal, dar mereu e rafinat, subțire.
Cel mai mult îmi place că-i un tip sensibil. Cum simte că riscă să-și expună
prea tare sensibilitatea, cum bagă o ironie d-aia de-a lui, de te umple de
serotonină. Pur și simplu îl ador. Să-ți spun cum fac: mai întâi citesc cartea,
de plăcere. Apoi, iau frază cu frază, și încerc să-i deslușesc construcția.
Uneori, modelul se repetă, alteori, se schimbă. Oricum, e vorba despre modele,
despre tipare. Odată ce-ai descoperit tiparul, restul e umplerea lui cu
personaje și acțiuni. Costruirea personajelor și a acțiunilor este, desigur,
altă poveste, deloc simplă. E clar că vorbesc despre cărțile adevărate, da? Apoi,
mai sunt salturile, ruperile, trecerile de la subiect la câte-un excurs
științific sau psuedofilozofic, și aici trebuie să recunoști că McEwan e
printre cei mai tari. Nimeni nu scrie ca el despre anevrism, așa cum nimeni nu
scrie ca el despre vinuri sau despre politică. Problema mea e următoarea: pot
scrie ca el, pot scrie ca Dickens, pot scrie ca Roth sau ca Onfray sau ca
Makine sau ca Flannagan, dar nu pot scrie ca mine. Eu nu știu să scriu și nici
nu vreau să scriu ca niciunul dintre ăștia. Ori devin eu, ori mă las. Habar
n-am cum înveți să scrii, d-aia zic, aici e o șmecherie pe care încă n-am
depistat-o. Dar am tot timpul din lume să dibui secretul, corect?
Manuela Ortiz de la Paz-Sierra este fiica cea mică a
celui mai mare traficant de droguri din ziua de azi. Taică-su investește-n ea
sume fabuloase dar nu-l plâng, are de unde. Omul crede că în felul ăsta îi
oferă educație aleasă, dar eu știu că ceea ce reușește este doar s-o țină la
distanță de mediul în care trăiește el. Educația eu sunt cel care i-o ofer și
pentru asta nu-i iau niciun ban. Educația nu se face cu bani, se face cu
iubire. Și Manuela Ortiz de la Paz-Sierra mă iubește. Eu nu o iubesc pentru că
nu sunt prost. Nu am voie să mă îndrăgostesc de fiica unui astfel de om. E
suficient că-mi risc viața de trei ori pe săptămână, atunci când Maneula vrea
să fie cu mine. De fapt, relația asta, dacă poate fi numită astfel, se cheamă
joaca de-a viața și de-a moartea. Trebuie să fiu foarte atent, căci s-a mai
auzit de oameni dispăruți și negăsiți niciodată. Unuia i-au găsit capul într-o
valiză aruncată-n Sena și brațele și picioarele într-un sac ascuns într-o
căpiță de fân, într-o fermă din Andaluzia. ADN-ul a confirmat că este vorba
despre aceeași persoană. Trunchiul nu s-a găsit și cu siguranță nici nu se va
mai găsi vreodată. Așa că Manuela e mai mult o povară, dar părul ei arămiu și
des, atârnând de pe marginea canapelei, cu soarele jucându-se în buclele lui
este un spectacol irezistibil. Are tenul creol (de la bronzul în exces) și
niște ochi verzi (naturali) neadevărați. Altfel, e albă ca neaua. Puful de pe
lateralele obrajilor este alb-argintiu, iar buzele alea pline, mereu uscate, cu
cutele alea pe ele și privirea cu luminițe-n ochi, de căprioară abandonată, îi
fac o mutriță care atinge cele mai intime resorturi parentale pe care le dețin.
Dacă vrei, spune că sunt un pervers, nu mă supăr. Însă perversa e ea, ăsta-i
adevărul. Știi cum arată pielea unei femei de 22 de ani, da? Fermă, cu tonus,
întinsă, pleznind de sănătate și de mușchi fragezi. O piele plină de colagen,
mătase și de unduiri. Știi nudul ăla al lui Diego Rivera, care îmbrățișează
niște floarea soarelui? Ei, cam asta-i Manuela mea, numai că are fundul mai mic,
adică fix cât trebuie. Niciodată nu mi-au plăcut uscatele, scheletele care
defilează pe podiumurile prezentărilor de modă de la ParisMilanoLondra, acel
simulacru de femeie, exemplificarea perfectă a bolii de care suferă occidentul,
nimic altceva decât degradarea ideii de femeie. Pentru mine este revanșa pe
care bărbatul și-a luat-o în fața invaziei mongole a feministelor, dar alea-s
atât de proaste încât nu s-au prins că modelul perfecțiunii trupului feminin,
așa cum a fost el construit de bărbați, este o mare batjocură la adresa lor,
singura caleme care se mai pot răzbuna. Azi, când nu mai ai voie să fii altfel
decât corect politic, te vezi nevoit să te insinuezi în fel și fel de simboluri
iar scheletul ambulant purtând haine de lux este un astfel de simbol perfect.
Manuela este o tipă tradiționalistă. Mă-sa cu ta-su
au crescut-o bine. Este politicoasă și plină de bune maniere. Se îmbracă
elegant dar decent. În ziua de azi, eleganța nu mai presupune, cu necesitate,
decență, d-aia zic. În timp ce este o fată a generației ei, este și una dintre
femeile care-și va duce cultura mai departe. Ta-su, un șarlatan isteț, a fost
suficient de inspirat încât să-și ia o nevastă de familie bună. L-am citit de mult,
e genul ăla de șmecheraș care știe să se facă plăcut, să intre pe sub piele.
Și-a cumpărat o diplomă de la cea mai bine cotată universitate britanică și i-a
închis gura lui socră-su, care în ruptul capului nu voia să-și dea fata după un
asemenea coate-goale. Familie cu sânge-albastru, firesc să nu vrea. Apoi, a
făcut avere dintr-un foc și noroc că bătrânul s-a rablagit la cap, că nu a mai apucat
să afle cum a făcut avere giner’-su.
Tipul voia, de fapt, numele familiei de la Paz-Sierra, pașaportul de intrare în
lumea bună. Pe el îl cheamă Alvaro Sandoval și a renunțat bucuros la numele
lui. Cusurul Manuelei este că nu are nici cea mai umilă capacitate de a simți
valoarea banului. Este o epavă. E în stare să dea un bacșiș de o sută de lire
dacă ia masa într-un restaurant unde o costă cinzeci. E în stare să arunce pe
un inel 25 de mii de lire, doar pentru că are un trandafir stilizat. E în stare
să dea unui cerșetor 50 de lire doar pentru că nu are mărunt. E în stare să dea
200 de lire pe o pereche de chiloți sau 300 pe un buchet de gardenii. La asta
chiar am de muncă. Trebuie s-o învăț... nu, nu să respecte banul, așa ceva e
imposibil, având în vedere cum îi câștigă taică-su, trebuie s-o învăț măsura.
Nu are măsură nici când mănâncă ciocolată cu lapte, comandă specială în Elveția,
cu cremă de fructul pasiunii, nici când se-ndoapă cu foie gras și brânzeturi cu mucegai până-și dă colecistul peste cap,
nici când aruncă cu miile de lire pe câte-un crochiu al câte unui student, care
nu face mai mult de zece lire, nici când dă câte-o raită prin librării și vine
cu douăzeci de kilograme de cărți. E leșinată după ficțiune și după albume de
artă. Într-un week end, când eram liber, mi-a făcut o surpiză. A închiriat un
avion, unul din ăla mic, și m-a dus la Geneva, la muzeul Ariana. A înnebunit
brusc în fața unei cești din porțelan de Nyon, de la 1780, pe care-a vrut-o cu
orice preț. Nu știu dacă înțelegi cu adevărat ce spun când spun „cu orice
preț”. Directorul muzeului s-a uitat la ea ca și cum ar fi fost scăpată de la
balamuc. A înțeles despre cine-i vorba când s-a prezentat, dar tot a refuzat,
ferm și calm, dar ultragiat, indecenta propunere. Nu mă-ntreba cum, ceașca a
apărut în vitrina din casa ei, două săptămâni mai târziu. În actele oficiale ale
muzeului ceașca apare ca și când ar fi fost trecută în depozit, din pricina
valorii ei prea mari. Ei, bine, nu! Pe lumea asta totul este de vânzare.
Crede-mă.
Într-o seară, a dat de necaz. M-a sunat plângând.
I-am spus că nu pot pleca de la muzeu, mai ales că era ziua când așteptam
vizita Isabellei. Nu pentru mia ei de lire nu puteam părăsi muzeul, ci pentru
că așa ceva nu se face. Am și eu limitele mele. În plus, nu riști să pierzi un
post de paznic de muzeu pentru fundul unei Manuela, fie ea și de la Paz-Sierra.
Sau cu atât mai mult. Dar Manuela nu juca teatru. Așa că m-am hotărât să-i
telefonez Isabellei și s-o mint: directorul muzeului urma să fie prezent în
acea noapte, așa încât vizita ei trebuia amânată o singură zi. A înțeles. Mi-a
și mulțumit. Am ieșit pe ușa din spate și am încuiat. Noroc că Manuela stă la o
aruncătură de băț. Mi s-a aruncat în brațe de cum am intrat în casă. Se-nțelege
că am și cheile de la locuința ei. Da, de portcheiul meu atârnă câteva averi...
Și-a reținut lacrimile doar cât să-mi spună că taică-su o anunțase că se
hotărâse s-o mărite, apoi s-a aruncat în brațele mele, hohotind. Sincer să fiu,
și mie mi s-a părut că se cam sfârșește lumea, lumea mea. Dar doar preț de
câteva secunde. Așa sunt eu făcut, să iau partea bună a lucrurilor. Aveam să
scap de povara Manuelei, de groaza cu care acceptam, de fiecare dată, să o
întâlnesc. Spectrul ucigașilor lui taică-su mă însoțea de fiecare dată. Nu doar
fundul ei era irezistibil, nu doar sânii ăia spaniolo-mexicani (în fond, cam
același lucru), nu doar faptul că mă făcuse să descopăr cele mai inimaginabile
poziții de făcut sex – o adevărată Kama Sutra postmodernă -, ci mai ales o anume
rigoare masochistă datorită căreia avea capacitatea de a renunța, când și când,
la ea însăși, pentru a hrăni un determinism ancestral care-i curgea prin vene
(cele din partea maică-sii, se-nțelege), și de care era perfect conștientă.
Tocmai pentru că era conștientă puteam numi această atitudine masochism
altruist, altfel, ar fi fost inconștiență sau prostie pură. Manuela și-ar fi
donat, oricând, un rinichi sau un plămân dacă cineva ar fi avut nevoie de
rinichiul sau de plămânul ei. O dată la șase luni, la șase luni doar pentru că
legea nu-i permitea mai des, dona sânge, lucru pentru care taică-su ar fi
omorât-o dacă ar fi aflat. Are o grupă prețioasă ca ea: 0, RH pozitiv. Promisese
în fața lui Dumnezeu că va înfia doi copii abandonați, alt risc mortal pe
care-l și-l asumase, împotriva tatălui ei. Făcea voluntariat într-o asociație
care se ocupa de seropozitivi și plătise construcția unei școli în Ciad.
Plătise transportul și operațiile chirurgicale a trei copii din India care nu
puteau fi operați la ei acasă. Chestii de genul ăsta. Lucrurile de genul ăsta
dau bine, dar Manuela nu le făcea pentru imagine, din contră, risca tot mereu,
pentru că taică-su nu trebuia să afle niciodată de viața asta a ei, secretă. Da,
e OK să faci așa ceva, dacă ai cu ce, însă, fundamental, astfel de gesturi nu
schimbă lumea. Nu zic că-i o risipă, dar nu însemnă, în cele din urmă, nimic. sună
a cinism, dar nu e. Sunt doar un om prea hârșit de viață, care a apucat să
priceapă câte ceva.
De astă dată, însă, Manuela mea era doborâtă. La
orice s-ar fi așteptat din partea lui taică-su, numai la asta nu. Disperarea ei
survenea din conștiința faptului că mai sus de Dumnezeu era numai el, de la
Paz-Sierra. Nu știa prea bine cu ce anume se ocupă, dar ceva zvonuri, care o
oripilaseră, îi ajunseseră la urechi. Fațada erau afacerile cu petrol. Un
mecanism perfect pus la punct care funcționa impecabil. Presa vorbise, la un
moment dat, că în afacerile lui sunt băgate și câteva guverne. Știam că nu e de
joacă, știam că nu se glumește cu așa ceva. Colac peste pupăză, trebuia s-o
conving pe Manuela că taică-su știe el ce face. Tocmai eu, cel care se presupunea
că așteaptă doar ziua potrivită pentru a o cere de nevastă. Oricum aș fi dat-o,
tot prost picam.
-
Ce vrei să insinuezi, că tata știe mai bine
decât mine ceea ce vreau să fac cu viața mea?, m-a întrebat privindu-mă, pentru
prima oară, cu ochii injectați de o mâhnire adâncă, amestecată cu o uimire
colosală.
Era o noapte de martie furios, cu nori negri
ascunzând cerul care se lăsase greu deasupra capetelor noastre. O noapte despre
care știam că odată, cândva, aveam să scriu. Tunete îndepărtate anunțau o
posibilă furtună. Un fulger de un alb strălucitor a lovit copacul din fața
ferestrei livingului, de unde Manuela mă săgeta cu privirile ei scrutătoare.
M-am ridicat și-am închis fereastra, am dras draperiile grele, din brocart, am
tras-o de mână și ne-am așezat pe canapeaua somptuoasă. Am luat-o în brațe.
-
Bleagă mică, doar nu-ți imaginezi că
taică-tu ar fi vreodată de acord cu căsătoria noastră, am zis, strângând-o
părintește pe după umeri.
-
Asta-i treaba mea, nu a lui, a zis,
copilărește.
-
Doar rostește-i numele meu și nu doar că
în maxim un sfert de oră rămân fără serviciu, ci în maxim trei sferturi de oră
sunt gata împachetat, bucăți, bucăți și în drum spre Pakistan.
Manuela m-a împins cât colo și s-a uitat la mine ca
și când m-ar fi văzut pentru prima oară în viața ei.
-
Cine dracu ești tu, a zis furioasă, cine
dracu ești tu de-ți poți imagina așa ceva despre tata?, a zis sărind la doi
metri depărtare. Ce naiba au de-a face afacerile cu petrol cu crimele? Ce naiba
vrei să spui?
Aproape că se bâlbâia. Nu mai putea să articuleze
cuvintele și mi-a fost teamă că-i poate pocni vreun capilar prin cap. Într-o
situație ca asta, Vanessa s-ar fi pus pe râs, crezând că glumesc. Vanessa este
nevasta ministrului agriculturii, a șaptea casă pe stânga, deci pe aceeași
parte cu muzeul. Vanessa are umor. Chiar și când vorbesc serios are impresia că
glumesc. Vanessa vine la casa memorială Sigmund Freud doar pentru mine. De regulă,
lunea și joia, când bărbată-su are ședință la minister. Un moșuleț simpatic, de
modă veche. Vanessa e cu douăzeci de ani mai tânără ca el, adică e cam de
vârsta mea. O purisancă bună de tot, care-și îngrijește torsul mergând la sală
și ocupându-se cu fitness-ul, nutriția, sauna și masajul. Nu, nu pe divanul lui
Freud ne-o tragem, atâta bun simț am și eu, ci prin cele mai neașteptate
unghere, pe care Vanessa le dibuie într-o nesfârșită și febrilă căutare. Știe muzeul
mai bine ca mine. Este deținătoarea tuturor secretelor lui și e în stare de
cele mai neașteptate fantasme, nu ți-ar trece niciodată prin minte ce poate
gândi o femeie care are totul asigurat și e deținătoare unui anumit statut
social. Cred că ar fi fost o bună pacientă. Vanessa, cu cuceritoarea ei
naivitate, ia totul în glumă. O bănuiesc de o formă discretă de nimfomanie. Pentru
ea, războiul din Siria e cam același lucru cu retragerea Marii Britanii din
Uniune. Foametea din lumea a treia stă pe același nivel cu uciderea balenelor
iar onoarea și demnitatea țin de pantomima care se practică atunci când asculți
imnul țării într-o vizită oficială de stat. E cea mai dezinhibată tipă pe care
o cunosc. Și-a tras-o cu toate rasele pământului, grație vizitelor oficiale în
care-l însoțește pe bărbati-su. S-a convins că ceea ce se spune despre negri
este un mit și, nu știu precis de ce, m-a ușurat s-aud din gura ei fabuloasă
așa ceva. Eu n-aveam de unde s-o știu.
Dar să revin la Manuela, cea pentru care pictura
flamandă este întruchiparea frumuseții supreme, cea care, n-am nicio îndoială,
s-ar deda la crimă pentru o marmură de-a lui Michelangelo sau chiar pentru o
Madame Pogany, cea care îngenunchează în fața Rondului de noapte (și în fața
mea, dar asta e cu totul altă poveste, poate-o voi scrie într-o zi, dacă bunul
Dumnezeu mă va ajuta să devin scriitor), cea care încă visează la viață ca la o
retragere pe o insulă grecească, scăldată de soare și de iubire. Manuela, la
care doar gândidu-mă mă treceau fiori reci pe șira spinării și datorită căreia
aveam, când și când, coșmaruri sângeroase. Ca să fiu sincer, mi-era milă de ea.
Nu știam dacă putea rezista desvrăjirii la care-aș fi putut alege s-o supun,
spunându-i adevărul despre taică-su, dărâmându-i, astfel, nu doar mitul
familiei de sânge-albastru, ci distrugându-i și relațiile cu ambii părinți,
scoțând la lumină faptul că minunata ei viață este clădită pe mult sânge, lucru
de care ea nu avea nicio vină. Pe de altă parte, Manuela m-ar fi putut distruge
cu un singur telefon. În lumea din care face parte, oamenii nu au nicio
valoare, dar ea încă nu știe asta. Ea numește dragoste atenția cu care taică-su
îi însoțește mișcările, prin intermediul bodyguardului care tot adoarme-n post,
atunci când vin în vizită la ea. Ușurința cu care Manuela îi administrează
somniferul arată limpede că așchia nu sare departe de trunchi, chiar dacă ea
numește asta dovadă de iubire. Cum să-i explic, mai apoi, ca eu nu o iubesc? Cum
să-i explic că planurile mele de viitor nu o includ și că tot ce vreau pe lumea
asta este să devin scriitor? Cum să-i spui așa ceva unei fete de 22 de ani,
fără riscul de-a o avea pe conștiință, până la capătul zilelor? Dacă o iubesc
pentru ceva este pentru că între noi averea ei colosală, la care are acces nelimitat,
nu a însemnat, niciodată, nimic. Știe la fel de bine ca mine că, pentru mine,
banii nu reprezintă nimic. Diferența dintre noi este că eu cunosc valoarea lor.
Numesc asta respect și pentru el merită dacă nu iubirea, măcar admirația mea.
-
Zi odată, ce-ai vrut să spui cu
împachetatul și cu Pakistanul?
Stătea în fața mea, înaltă, zveltă și furioasă, de
parcă era o sculptură vie, turnată-n bronz. Lumina stelelor sau a becurilor
londoneze se răsfrângea în buclele ei arămii. Ochii trecuseră de la stadiul de
fulgere la cel de fântâni arteziene. Obraji-i luceau de puritatea acelor
lacrimi. Mi s-a făcut atât de milă de ea încât m-am simțit, dintr-odată, foarte
bătrân și foarte obosit. Și, cred că din cauza atitudinii de învins a trupului
ei frumos, sau poate din pricina naivității ei netrucate, mi-am dat seama că nu
eram cu nimic mai bun decât taică-su, cu absolut nimic. În semiobscuritatea liniștitoare
a livingului ei luxos, frumusețea sfâșietoare a Manuelei a scos la iveală tot
putregaiul, toată zloata, tot cancerul, tot acel miros fetid care era mirosul
propriului meu Eu. Pentru prima oară în viață am simțit, cu adevărat, că încep
să înțeleg care-i calea la capătul căreia aș putea deveni scriitor. Taci din
gură, mi-am spus, taci din gură și întreaga împărăție a ta fi-va!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu