Faceți căutări pe acest blog

duminică, 4 iunie 2017

Suprema aroganță

     


     Omul este, fără îndoială, capabil de mari aroganțe. Într-un eventual top al celor mai strălucitoare dintre acestea (pe care nici prin minte nu îmi trece să mă străduiesc să-l realizez), aroganța care ocupă de departe primul loc este aceea de a avea convingerea că trupul (ni) se supune rațiunii. Este un alt mod de a sugera că mintea noastră este perfect rațională, având totul în control și, mai mult, că mustește de inteligență, de vreme ce e așa deșteaptă încât să îngenuncheze năbădăiosul trup. Eventualul cititor care nu se regăsește în categoria mai sus enunțată este rugat să curme lectura acestor rânduri căci face parte, fără îndoială, din tagma înțelepților iar rândurile acestea nu îi sunt de nici o utilitate.

     Vă propun un test cât se poate de simplu. Încercați să vă amintiți, domnilor, dacă măcar o singură dată în viață vi s-a întâmplat să zăriți plutind în preajma dumneavoastră o zeiță cu glezne dăltuite-n marmură șlefuită, cu trup mlădiind aerul și obligându-l să vibreze cristalin, o zeiță cu sâni imponderabili, parcă având o viață a lor, făcându-vă privirea să ardă, halucinată de impasibila trecere a Frumuseții. Așa-i că nu ați mai putut uita-o? Așa-i că noaptea, sub plapumă, v-a fost albită de sfâșierea sufletească produsă de amintirea  trecerii creaturii, care a lăsat în urma sa un parfum inefabil, pe veci înscris în memoria dumneavoastră olfactivă? Așa-i că, lipsit de talent poetic, i-ați scris, totuși, măcar o singură poezie în gând? Așa-i că o mulțime de fantasme, mai mult sau mai puțin rușinoase, v-au petrecut nopți la rând și așa-i că și azi, când și când, mai oftați din rărunchi, cu privirea străpungând cerul, într-un loc numai de voi știut? Fiți bărbați, recunoașteți, nu are sens să negați. Noi, soțiile voastre, știm crudul adevăr.

     Dumneavoastră, doamnelor, vi s-a întâmplat vreodată să fiți, brusc, frisonate de apariția chiar sub ochii voștri a vreunei alcătuiri de parte bărbătească în care vi s-a părut că-l recunoașteți, fulgurant, pe Alain Delon, sau pe Russell Crowe, sau pe Brad Pitt, sau pe George Clooney (pe Tom Cruise nu-l trec aici, nu-mi place), sau pe Robert de Niro, Anthony Quinn, Daniel Day-Lewis, Tommy Lee Jones, Sean Connery, Robert Mitchum, Anthony Hopkins, Tony Curtis, Robert Redford, Michael Kane, Paul Newman, Gregory Peck, Ralph Fiennes, John Travolta, Liam Neeson, oh, Doamne, Kevin Spacey, Hugh Laurie, Leonard Cohen? (iertată să fiu că-i nedreptățesc pe mulți alții) Așa-i că și dumneavoastră, doamnelor, ați pățit faza cu nopțile albe de mai sus? Așa-i, nu are rost să negați și nici să mă mai lungesc. Puteți fantasma mai departe, soții voștri nu s-au prins. Și nici nu o vor face.

     Unul dintre puținii înțelepți care au luat în serios meditația asupra iubirii a fost Arthur Schopenhauer, care s-a întrebat cum de e posibil ca „un fleac” (așa cum părea antecesorilor) precum iubirea să joace un rol atât de important în economia vieții noastre. Poate și pentru faptul că la vârsta de 43 de ani își pierde mințile (pentru scurtă vreme) după o jună de 17 ani, Flora Weiss, căreia îi oferă un ciorchine de struguri (albi), încercând să o cucerească. Să trecem discret peste faptul jenant că, ani de zile mai târziu, fosta jună consemnează în jurnalul său că ciorchinele cu pricina, ciorchinele în ale cărui boabe stătea încifrată toată dragostea schopenhaueriană, o umpluse de scârbă pe frageda domniță, care a dat drumul strugurelui într-un lac, tocmai pentru că fusese atins de mâinile „bătrânului Schopenhauer”. (De unde am putea trage concluzia că unei ingenue nepricepute de 17 ani, un bărbat de doar 43 de ani, adică aflat în deplinătatea forței și la apogeul masculinității, i se pare nimic altceva decât un bătrân. Lucru valabil și ieri, și azi, și mâine, orice-ați crede dumneavoastră, domnilor. Unele lucruri nu se schimbă niciodată.)

     În deplin acord cu Montaigne, cu două sute și ceva de ani în urmă, Schopenhauer cosideră că mintea se supune trupului, fiind tulburată, uneori, de simpla observare a unei unghiuțe de sidef, apanaj al degetului mic al unei răpitoare și inconștiente de sine prezențe feminine. Și pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume, toate acestea care detronau rațiunea, obligând-o să se înjosească în fața mizeriilor trupului păcătos, Schopenhauer le-a numit voință de viață, adică acel impuls inerent ființei umane, acea forță de neînvins care împinge omul, împotriva voinței rațiunii, să se reproducă. Iubirea, cea mai firească dintre obsesiile umane, așa cum spune filosoful, nu este un scop în sine, nicidecum. Să nu ne amăgim. Scopul este reproducerea, numai că, tot el spune, acest scop este unul inconștient, adică nu știe nimic despre sine. Fin psiholog, gânditorul german este de părere că omul este scindat între un eu inconștient și unul conștient (numit intelect), cel dintâi fiind guvernat de voința de viață și guvernând, la rândul său, eul conștient, care i se supune fără crâcnire și fără drept de apel. Spus altfel, ființa umană este o tiranie, și nicidecum o democrație, doamne ferește!

     Pe urmele teoriei selecției naturale sistematizată de către Charles Darwin în Originea speciilor, Schopenhauer crede că rațiunea se află în slujba scopului inconștient al voinței de viață obsedată de bebeluși. Ea nu vrea altceva decât să procreeze, dar nu oricum, ci cu partenerul cel mai bun, care poate da naștere celor mai valoroase progenituri. De aceea, spune el, facem anumite alegeri, de aceea rațiunea noastră nu cedează imediat în fața oricărei frumoase creaturi, deoarece are loc un dialog silențios între inconștientul nostru și cel al potențialului genitor, astfel încât, într-un fel sau altul, ajungem să ne dăm seama dacă acea persoană este sau nu cea mai potrivită pentru a fi celălalt părinte al odraslelor noastre. Altfel spus, eul inconștient stă și cântărește și deliberează într-un mod numai de el știut, și alege (în ciuda, uneori în pofida intelectului), seamănul de sex opus cel mai potrivit pentru a perpetua specia cu cele mai valoroase exemplare. Fiind o forță de nestăvălit care se manifestă împotriva rațiunii, înțelegem acum de ce oamenii se reproduc numai dacă-și pierd, temporar, mințile, îndrăgostindu-se. Sau crezând că se îndrăgostesc.

     Geniul lui Freud nu a constat doar în aceea că a fixat într-o topografie psihismul uman, ci mai ales în aceea că a reușit să-și remanieze, până la sfârșit, propria teorie. Astfel, în cea de-a doua teorie despre instincte, Eros și Thanatos, Freud face un salt în ontologie, defindu-le drept forțe înnăscute (pulsiuni, instincte de viață și de moarte), de anvergura principiilor ultime din filosofia elină. Freud are în Schopenhauer un ilustru antemergător, fiind cunoscut faptul că medicul vienez dă întâietate inconștientului, considerând că acesta deține ponderea cea mai mare în psihicul uman. Altfel spus, Freud este de părere că omul nu este, sub nici o formă, o ființă rațională. A iubi are legătură cu orice altceva (vorba vine) decât cu rațiunea. Și nu are rost să înșir aici cu ce anume are legătură a iubi din perspectiva lui Freud pentru că ar însemna să predau un curs de psihanaliză, or, nu ăsta este scopul acestei scrieri.

     Dar mai spune ceva important Schopenhauer, ceva care are darul de a ne restabili stima de sine, în toată inconștiența și neputința noastră în fața iubirii. Și anume că acea evaluare la care inconștientul nostru purcede atunci când tatonăm potențiala ființă de care să ne îndrăgostim întru a procrea, acea meditație profund inconștientă prin care îl amușinăm, ca niște animale de pradă, pe Celălalt, „este meditația geniului speciei în legătură cu individul care ar putea rezulta din cei doi.” (s.m., I.S.) Concluzia este salvatoare. Așa că, dragă cititorule, nu-ți fie teamă să te îndrăgostești. Oricât de lipsit de rațiune ai fi, vei rămâne genial. Și nu uita că este cât se poate de posibil ca doar în aceste circumstanțe să fii genial. Nu este obligatoriu, dar este posibil.

P.S. Aceasta este o simplă încercare, și nu un eseu serios.

(René François Ghislain Magritte, 1898-1967 - The Lovers)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu